افزایش ۱۹ درصدی بارندگی‌ها در کشور نسبت به سال آبی گذشته اعترافات قاتل سنگدل به قتل نگهبان گاراژ با ضربات سنگ دستگیری فالگیر شیطان‌صفت به جرم آزار و اذیت زن جوان دستگیری متهم به قتل مسلحانه مدیرعامل شرکت ساختمانی در سهروردی پنج کشته و سه مصدوم بر اثر حادثه رانندگی در لرستان+تصویر (۳۱ تیر ۱۴۰۳) قاپ‌زن‌های حرفه‌ای با شلیک پلیس تسلیم شدند دستگیری دو قاچاقچی حرفه‌ای| قاچاق موادمخدر با تاکسی جنایت خونین مرد خشمگین بر سر گرفتن حضانت فرزند دستگیری گنده لات‌های نازی آباد محکومیت مزاحمان تلفنی اورژانس ۱۱۵ به نظافت آمبولانس‌ها انهدام باند فروش سلاح‌های جنگی در تهران (۳۱ تیر ۱۴۰۳) واکسیناسیون بیش‌از ۸۵۰ قلاده سگ در شهرستان طرقبه‌شاندیز (۳۱ تیر ۱۴۰۳) شکارچی سابقه دار دختران جوان در دام پلیس دستگیری ۷ قاچاقچی در مرز تایباد خراسان‌رضوی بازداشت رفیق صمیمی به اتهام قتل حریق منزل مسکونی در بلوار جانباز مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) افتتاح ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان ۱۴۰۳ سمساری‌ها و امانت‌فروشی‌های مشهد زیر ذره‌بین بازرسان اصناف نجات ۴۷۰۰ جنین از سقط‌شدن در طرح «نفس» اجرایی شدن بیش از ۳۰ لایحه در حوزه زنان در دولت سیزدهم دریافت مجوز استقرار کمیسیون هوای پاک توسط ۳۳ واحد تولیدی خراسان رضوی راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها
سرخط خبرها

کاهش تعداد تصادفات ساختگی در مشهد طی ۳ ماه اخیر | ۱۰ درصد پرونده‌های خسارت مشکوک است

  • کد خبر: ۱۷۶۶۴۱
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کاهش تعداد تصادفات ساختگی در مشهد طی ۳ ماه اخیر | ۱۰ درصد پرونده‌های خسارت مشکوک است
آمار تصادف‌های ساختگی در سه‌ماهه نخست امسال کاهش داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز اگر در هنگام رانندگی در یک خیابان و اتوبان، ناگهان یک نفر خودش را مقابل چرخ ماشین شما پرت کند یا یک خودرو به طور عمدی به بدنه خودرو شما بزند، چه حسی پیدا می‌کنید؟ در این موارد، احتمالا شما با یک تصادف ساختگی روبه‌رو هستید که ممکن است توسط یک فرد یا یک گروه برنامه‌ریزی شده باشد.

تصادف‌هایی که به صحنه‌زنی معروف است و از سوی افرادی باهدف کسب پول‌های بادآورده، طراحی می‌شود. افرادی که حاضرند، جان و سلامتی‌شان را دوبار حراج کنند؛ یک‌بار پیش از تصادف، با خشونت روی بدنشان جراحت ایجاد می‌کنند. از شکستن دندان‌ها تا شکستن دست و پاهایشان. بعد با تنی مجروح، خود را قربانی یک تصادف ساختگی می‌کنند تا با مقصر جلوه‌دادن راننده، شانس خود را برای برنده‌شدن در این بازی ترسناک برای گرفتن دیه و خسارت امتحان کنند. در این میان، طبق آمار اعلام‌شده از سوی پزشکی قانونی خراسان رضوی، تصادف‌های ساختگی در سه‌ماهه نخست امسال کاهشی بوده است که دراین‌زمینه چند موضوع قابل‌بررسی است.

افزایش مراجعات حقیقی

در سه‌ماه نخست امسال، درخواست ۸ هزار و ۷۹۳ نفر برای دریافت خسارت‌های ناشی از تصادف‌های جرحی در پزشکی قانونی خراسان رضوی تأیید شده است. در برابر این تعداد در این ۱۲۰ روز، فقط یک مورد تصادف ساختگی و سه مورد هم تصادف مشکوک، گزارش شده است که پرداخت خسارت مربوط به آن به‌دلیل ساختگی‌بودن از سوی پزشکی قانونی تأیید نشده است.

آن‌طور که معاون پزشکی و آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان رضوی به شهرآرا می‌گوید، تعداد گزارش‌های مراجعات ناشی از تصادف‌های حقیقی برای دریافت خسارت، در سه‌ماهه اول امسال در مقایسه با همین مدت از سال گذشته، ۲ درصد افزایش داشته است. برخلاف مراجعات تصادف‌های ساختگی که با کاهش روبه‌رو بوده است.

دکتر علی نقش باصراحت می‌گوید: کاهش آمار مراجعات برای تصادف‌های ساختگی در استان، دو احتمال را دربردارد؛ یا قدرت تشخیص و کشف پزشکان سازمان ما در شناسایی کلاهبرداران از این‌گونه تصادف‌ها افزایش‌یافته یا برعکس، شگرد‌های آن‌ها شکل تازه‌تری به خود گرفته است و یک‌قدم از ما جلوتر رفته و توانسته‌اند تصادف و جراحتشان را حقیقی جلوه دهند.

شگرد‌های تصادف‌های ساختگی

این مقام مسئول در سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه تصادف‌های ساختگی با شگرد‌های متفاوت از هم اتفاق می‌افتد، بیان می‌کند: گاهی در یک تصادف، فرد آسیب می‌بیند و جراحت برمی‌دارد، اما تصمیم می‌گیرد جراحت‌های دیگری نیز به بدن خود وارد کند تا بابت آن‌ها خسارت دریافت کند.

این نوع تصادف‌ها، صدمات «ساختگی‌حقیقی» نام می‌گیرند که در سال ۱۴۰۰، پزشکی قانونی توانسته ساختگی بودن ۴۶ پرونده را شناسایی کند، اما سال گذشته این تعداد با ۶۹ درصد افزایش، به عدد ۷۸ رسید. در مقایسه بین سه‌ماهه نخست سال گذشته با سه‌ماهه نخست امسال این عدد از سی به سه پرونده گزارش شده است که ۹۰ درصد روند کاهشی در آن دیده می‌شود.

دکتر نقش تصریح می‌کند که تا پایان امسال امکان افزایش این آمار وجود دارد، چون معمولا بیشتر این نوع تصادف‌ها پس از فصل بهار اتفاق می‌افتد. او ادامه می‌دهد: مشکل اصلی را افرادی به وجود می‌آورند که «تصادف‌های ساختگی» حرفه‌ای را طراحی می‌کنند که آن‌ها نیز باتوجه‌به مهارتشان به دو گروه تقسیم می‌شوند.

گروه اول که باید آن‌ها را نیمه‌حرفه‌ای دانست، معمولا چند دوست هستند که از مشکلات مالی یا بیکاری رنج می‌برند؛ بنابراین تصمیم می‌گیرند که جراحت‌های سطحی روی بدنشان ایجاد کنند و سپس خود را بازیگر یک تصادف ساختگی قرار می‌دهند و بابت جراحاتی که از پیش ایجاد کرده‌اند، از بیمه خسارت می‌گیرند. آن‌ها در گروهی دو یا سه‌نفره دست به این اقدام می‌زنند و حتی دیده شده است که هر چندسال یک‌بار این‌کار را تکرار کرده‌اند. گروه دوم، اما حرفه‌ای‌ترند. آن‌ها تصادف‌های ساختگی می‌سازند که در بین آن‌ها، افراد درگیر یا اعتیاد به مواد مخدر دارند یا دارای مشکلات مالی شدید و حتی روانی هستند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی می‌افزاید: کارگردانان این گروه‌ها، این‌گونه افراد را به طمع دریافت پول‌های ناشی از خسارت، وارد گروه خود می‌کنند و بعد هم آن‌ها را راضی می‌کنند که پیش از یک تصادف ساختگی، خشن‌ترین جراحات را روی تنشان ایجاد کنند. شدت این صدمات طوری است که حتی پزشکان ما هم نسبت به آن متعجب می‌شوند و البته تشخیص ساختگی‌بودن آن بسیار دشوار است.

او با بیان اینکه کارگردانان این نوع از تصادف‌ها طوری صحنه‌ها را می‌چینند که پلیس را هم قانع کنند، می‌گوید: طبق نتایج و بررسی‌های ما این گروه‌ها به طور معمول مشهدی نیستند و از شهر‌های دیگر وارد مشهد و استان می‌شوند و پس از انجام عمل مجرمانه خود، به شهر دیگری می‌روند.

این مقام مسئول در اداره کل پزشکی قانونی استان درباره کشفیات این سازمان از تصادف‌های ساختگی نیز می‌گوید: مراجعات این‌گونه تصادف‌ها در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل، همراه بوده است. به‌طوری‌که از ۵۰ مورد به ۲۸ مورد رسیده است. همچنین در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، پنج‌مورد تصادف ساختگی داشتیم که در سه‌ماهه اول امسال به یک مورد رسیده است. البته شاید این عدد بیشتر از این هم باشد، ولی کشفیات ما این مقدار بوده است.

او با بیان اینکه در تشخیص تصادف‌های ساختگی، تجربه، مشاهدات و کشفیات پزشکان این سازمان اهمیت زیادی دارد، بیان می‌کند: شکل جراحات، گسترش آن روی بدن، محل زخم‌ها و حتی چیزی که افراد از صحنه حادثه تعریف می‌کنند، مهم است؛ اما دانستن از جزئیات صحنه تصادف اهمیت بیشتری دارد و اگر پلیس راهور، کروکی‌های تصادف‌ها را برای سازمان ما هم می‌فرستاد، کمک بسیاری برای تشخیص حقیقت تصادف‌های جرحی بود.

اما رسیدن به پول‌های بادآورده ناشی از تصادف‌های ساختگی به این آسانی‌ها نیست و این پرونده‌ها بعد از گذشتن از فیلتر پزشکی قانونی، از سوی قضات هم بررسی می‌شود و درنهایت اگر تأیید شود، برای پرداخت به سازمان بیمه می‌رسد. این سازمان هم در شناسایی ساختگی یا حقیقی‌بودن این تصادف‌ها نقش ایفا می‌کند.

روح‌ا... خلیل‌زاده، کارگزار رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در این باره بیان می‌کند: خسارت‌های جرحیِ ناشی از تصادف‌های ساختگی، بیشترین تعداد را در بین پرونده‌های خسارت‌های ساختگی شرکت بیمه به خود اختصاص داده است.

خلیل‌زاده می‌گوید: ازآنجاکه این حوادث براساس دیه و از محل بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت می‌شود، معمولا درآمد بیشتری را نصیب کلاهبرداران می‌کند و به همین دلیل فراوانی بیشتری هم دارد.
او می‌افزاید: پس از این پرونده‌ها نیز به‌ترتیب، خسارت‌های ساختگی مربوط به حوادث رانندگی خودروها، بیمه‌های تکمیل درمان، بیمه‌های عمر، حوادث و بیمه‌های مسئولیت مدنی کارفرمایان، موارد بعدی فراوانی را به خود اختصاص می‌دهند.

اما عضو انجمن کارگزاران رسمی بیمه کشور تصریح می‌کند: چیزی حدود ۱۰ درصد از این پرونده‌های خسارت، مشکوک است و کارگزاران بیمه، تلاش می‌کنند ساختگی یا حقیقی‌بودن آن‌ها را اثبات کنند. پرداخت خسارت بابت موارد پرونده‌های ساختگی، موجب برهم‌خوردن هزینه‌ها و درآمد‌های بیمه می‌شود و کارکرد این سازمان در حمایت از عموم مردم را زیر سؤال می‌برد و شرکت‌های بیمه نمی‌توانند به وظیفه اصلی خود عمل کنند. اتفاقی که منجر به تأخیر در پرداخت خسارت‌های حقیقی بیمه‌شدگان می‌شود.

خلیل‌زاده همچنین تصریح می‌کند: ثابت‌شدن تخلفات پرونده‌های خسارت، جرم محسوب می‌شود و علاوه‌بر جزای نقدی برای افراد، تا ۱۰ سال نیز مجازات حبس برایش تعیین شده است.

این عضو انجمن کارگزاران رسمی بیمه کشور همچنین بیان می‌کند که به‌زودی سامانه کروکی آنلاین با همکاری بیمه و پلیس راهور و نیروی انتظامی درحال راه‌اندازی و قابل‌استفاده است. شرکت بیمه هم امکان دسترسی به کروکی آنلاین را دارد و کروکی‌های دستی که محل مشکل و ابهام است حذف خواهند شد. بدین ترتیب این سامانه کمک زیادی در کاهش تصادف‌های ساختگی خواهد داشت.

کاهش تعداد تصادفات ساختگی در مشهد طی ۳ ماه اخیر | ۱۰ درصد پرونده‌های خسارت مشکوک است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->